Obraz: „Przysięga Tadeusza Kościuszki na rynku krakowskim 24 marca 1794 r.” mal. Michał Stachowicz,

Zwyczaj składania publicznie najważniejszych przysięg przez władców i wodzów ma bardzo długą tradycję. Przyrzeczenie, którego świadkami byli nie tylko wybrani ale wszyscy poddani, miało moc podwójnie wiążącą. Z drugiej strony, akt taki zobowiązywał także jego biernych uczestników podnosząc morale w trudnych dla narodu chwilach. Scena została przedstawiona od strony ulicy Szewskiej. W środku obrazu rotę […]

Czytaj Dalej

Portret „Generał Marcin Kazimierz Kątski (1636 – 1710)”

Kopia z portretu gen. Kątskiego z oryginału w Pałacu Łazienkowskim autorstwa Jodzewicza Kazimierza wykonana w 1934 r. Popiersie zwrócone 3/4 w prawo, głowa wprost do widza. W zbroi typu zachodniego. Prawa ręka uniesiona na wysokości piersi, w dłoni wysunięty palec wskazujący. Na ręku widać naramiennik i naręczak. Pod szyją żabot zawiązany z białej tkaniny, zakończonej […]

Czytaj Dalej

Portret Stefana Czarnieckiego nieznanego malarza

Portret Stefana Czarnieckiego nieznanego malarza najprawdopodobniej z XVII wieku. Popiersie Stefana Czarneckiego zwrócone ¾ w prawo. Na napierśnik metalowy narzucona delia koloru czerwonego podbita czarnym bądź brązowym futrem. W dolnej części obrazu, z prawej strony wystaje głowica buławy wysadzanej kamieniami. Portret może przedstawiać około czterdziesto letniego Czarnieckiego, jednakże równie dobrze mógł zostać namalowany w późniejszym […]

Czytaj Dalej

Obraz „Bitwa pod Kliszowem 19.VII.1702”

Obraz olejny na płótnie nieznanego malarza z XVIII wieku przestawiający bitwę pod Kliszowem stoczoną pomiędzy wojskami sasko-polskimi ze Szwedami w dniu 19 lipca 1702 roku. Na pierwszym planie przedstawiony anioł naprowadzający na cel armatę z której strzał oddaje generał Marcin Kątski. Zgodnie z legendą wystrzelony pocisk miał zabić szwagra Karola XII, księcia Fryderyka, gdy ten […]

Czytaj Dalej

Portret króla Jana III Sobieskiego z XVII wieku

Portret króla Jana III Sobieskiego przedstawionego w karacenie i delii. Napis przy górnej krawędzi: „Joannes III D.G. Rex Poloniarum” [ Jan III z Bożej łaski Król Polski] wykonany białą farbą. Postać króla pokazana do pasa, zwrócona jest w lewo, natomiast głowa na wprost. Na kolczugę założona karacena bez rękawów, wykończona przy pachach listwą mosiężną złoconą. […]

Czytaj Dalej

Obraz: „Walka 1 pułku ułanów pod Różanem z huzarami, 4.IV.1831”, mal. J. Kossak

Pośród różnych rodzajów kawalerii europejskiej do najsłynniejszej należy zaliczyć huzarów i ułanów. Te lekkozbrojne oddziały miały narodową proweniencję. Huzarzy wywodzili się z jazdy węgierskiej, przez stulecia zmagającej się z najazdami Wołochów, Tatarów i przede wszystkim Turków. Podobnie swój charakterystyczny ubiór i uzbrojenie ułani wywodzili z polskiej tradycji narodowej. Swój początek brali w osiadłych na terenach […]

Czytaj Dalej

Portret ” generał brygady Wiktor Thomée” mal. B. Berg

Urodzony 30 XI 1881 r. w Święcianach na Wileńszczyźnie. Po ukończeniu szkoły oficerskiej w Petersburgu służył w 124 pułku piechoty z którym wziął udział w wojnie rosyjsko-japońskiej. Dwukrotnie ranny, w 1807 r. awansował na porucznika. Przez kilka semestrów studiował w Charkowie a później w Wyższej Szkole Wojennej. W VII 1914 roku otrzymał przydział bojowy do […]

Czytaj Dalej

Karykatura – kongres wiedeński “La Balance Politique”

Karykatura – kongres wiedeński “La Balance Politique” Według: Ferdinand Victor Eugène Delacroix (1798-1863)? Wydawnictwo: De l’imperiere de FAIN, rue de Racine, pres l’Odeon, Paryż 1815 Miedzioryt kolorowany, papier żeberkowy, 31,6 x 44,5 cm Na kompozycji w prawym górnym rogu: N0.6; z lewej strony u dołu sygnatura: Exxxxx Pod kompozycją z lewej strony napis: Se trouve […]

Czytaj Dalej

Rysunek „Bitwa pod Racławicami 4.04.1794 r.” rysował Aleksander Orłowski

Rysunek „Bitwa pod Racławicami 4.04.1794 r.” rysował Aleksander Orłowski Technika wykonania: Pędzel, pióro, tusz, lawowanie, papier żeberkowy, 54 x 76 cm. Aleksander Orłowski – malarz otoczony aurą cudownego dziecka, którego talent odkryła goszcząc w siedleckiej karczmie księżna Izabella Czartoryska – za wstawiennictwem swej możnej protektorki ok. roku 1792-3 rozpoczął naukę w pracowni Jana Piotra Norblina. […]

Czytaj Dalej

Kurier, mal. W. Kossak

W bitwach okresu napoleońskiego wielkie znaczenie odgrywała łączność. Koordynacja działań armii, korpusów i dywizji uzależniona była od szybkości kurierów (gońców) konnych przemierzających z odwagą i poświęceniem pola bitew całej Europy. Specjalną funkcję sprawowali adiutanci komenderujący. Byli to przeważnie wyżsi oficerowie z dużym doświadczeniem, znający zamysły wyższego dowództwa. Posyłano ich do walczących oddziałów, by mając uprawnienia […]

Czytaj Dalej
Skip to content