Ostroga z XVII wieku

Żelazna ostroga z XVII wieku. Wydatny kabłąk o szerokości 30 mm, przez którego środek równolegle do krawędzi biegnie mosiężne zdobienie w postaci paska. Ramiona długości około 100 mm zakończone otworami w których przy pomocy haczyków zamontowane wydatne mosiężne sprzączki. Na środku kabłąka wydatna długa szyjka około 150 mm zakończona główką z zamocowaną ruchomą gwiazdką ośmioramienną. […]

Czytaj Dalej

Nadziak

Broń obuchowa używana w Europie Środkowowschodniej. Składa sie z żeleźca i trzonka. Żeleziec długości 18 cm. Dziób nadziaka czwórgranny zakończony ostro, obuszek właściwy kwadratowy o wymiarach 3 cm x 3 cm. W środku obuszka tuleja w którą wsunięty jest żelazny trzonek o okrągłym przekroju o długości 19 cm, dalsza cześć trzonka ośmogranna o długości 15,5 […]

Czytaj Dalej

Koncerz w typie węgierskim

Głownia prosta, trójgranna wklęsło szlifowana o długości 140 cm, szerokości u trzona 2,2 cm. Oprawa rękojeści zamknięta, jelec stalowy krzyżowo-kabłąkowy z wąsami. Jelec zagina się pod kątem 90 stopni ku górze tworząc kabłąk dochodzący aż do głowicy. Głowica płaska o kształcie migdałowym pochylona ku kabłąkowi. Pochwa drewniana pokryta czarną skórą z okuciami wzmacniającymi konstrukcję i […]

Czytaj Dalej

Portret hetmana Stanisława Żółkiewskiego

Portret Stanisława Żółkiewskiego przedstawiający tylko popiersie. Głowa bez nakrycia, ciało 3/4 zwrócona w prawo. Postać ubrana w żupan i delię z wyłożonym na niej białym kołnierzykiem. Przy dolnej krawędzi napis: „STANISŁAW ŻÓŁKIEWSKI ur 1547 H: W: K: 1620 r.” domalowany później. Wymiary – 52 x 39 cm. Malarz nieznany. Stanisław Żółkiewski, herbu Leliwa pochodził z […]

Czytaj Dalej

Obraz „Bitwa pod Kłuszynem” Szymona Boguszewicza

Malowany olejno na płótnie około 1620 r. pod okiem Stanisława Żółkiewskiego; wymiary 600 x 600 cm. W Muzeum Wojska Polskiego znajduje się fotokopia o wymiarach 350 x 450 cm. Szymon Boguszowicz pochodził z ormiańskiej rodziny. Urodził się we Lwowie pod koniec XVI wieku. Związany z cechem malarzy lwowskich. Przypisuje mu się obraz przedstawiający koronację Dymitra […]

Czytaj Dalej

Chorągiew piechoty z XVII wieku

Nazwa chorągiew w językach słowiańskich wywodzi się od mongolskiego słowa „orongo”, jednakże już wcześniej powstały słowa w językach takich jak łacina – „vexillum” – znak; we francuskim słowo „drapeau” wywodzi się od „drap” oznaczającego płat materiału. Natomiast w języku niemieckim chorągiew – „die Fahne” wywodzi się od słowa starogermańskiego „fanon” oznaczającego również płat materiału. W […]

Czytaj Dalej

Hełm-Morion z początku XVII w.

W okresie wojny trzydziestoletniej Szwecja importowała znaczne ilości broni z Niderlandów. Pośród niej znalazły się również duże ilości hełmów. Używane dość powszechnie przez piechotę zyskały dzięki swym własnościom tak duże uznanie, że zaczęto je wytwarzać również w Szwecji. W połowie XVII wieku spotkać je można było także w innych krajach (np. w Anglii). Hełm o […]

Czytaj Dalej

Kolczuga siedmiogrodzka przypisywana Janowi Kazimierzowi Wazie

Kolczuga w typie siedmiogrodzkim z pierwszej połowy XVII wieku o charakterze paradnym przypisywana królowi Janowi Kazimierzowi Wazie. Podobna kolczuga przypisywana bratu Jana Kazimierza, Władysławowi IV Wazie, znajduje się w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu. Kolczuga spleciona naprzemiennie z kółeczek sztancowanych z blachy oraz plecionych z drutu i nitowanych. Większość kółeczek jest złocona, ale występują partie […]

Czytaj Dalej

Szabla moskiewska XVI/XVII wiek

Głownia jednosieczna długości 71 cm, obustronnie wklęsło szlifowana, z wydatnym grzbietem i acentrycznym sztychem wyodrębnionym młotkiem. Na zewnętrznym płazie, poniżej zastawy, nabijane złotem wyobrażenie Marii Panny z Dzieciątkiem; dookoła kamienie szlachetne oprawione w złoto. Pod wizerunkiem umieszczono nabijany złotem ornament roślinny, w którego górnej części znajduje się inskrypcja w języku staro – cerkiewno – słowiańskim; […]

Czytaj Dalej

Szabla wschodnia; XVII wiek

Głownia jednosieczna długości 86 cm, obustronnie płasko szlifowana, z acentrycznym obosiecznym sztychem wyodrębnionym młotkiem. Na płazie zewnętrznym, na przygrzbieciu ciągnie się wzdłuż całej głowni słabo czytelny nabijany złotem ornament w stylu wschodnim. Rękojeść otwarta z jelcem krzyżowym z wąsami. Okładzina wykonana z jednorodnej blachy srebrnej, złoconej. Rękojeść od strony zewnętrznej bogato dekorowana kilkoma rzędami turkusów, […]

Czytaj Dalej
Skip to content