Limuzyny Muzeum Broni Pancernej na targach Retro Motor Show w Poznaniu

Muzeum Broni Pancernej (poznański oddział Muzeum Wojska Polskiego) przygotował własne stoisko  w ramach targów Retro Motor Show w Poznaniu. Targi odbywają się w dniach 20-22 września 2024 r. będąc największą w kraju giełdą pojazdów zabytkowych z XX wieku.

Nasi koledzy z Poznania wystawili na swoim stoisku (Pawilon nr 4) kilka limuzyn – budowanych głównie na bazie cywilnych luksusowych samochodów, przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Jednym z prezentowanych aut jest ZiŁ-111D, który to eksponat chcielibyśmy przybliżyć w kilku zdaniach.

Była to radziecka limuzyna produkowana dla najwyższych dostojników państwowych bloku wschodniego. Wersję ze składanym dachem przeznaczono wyłącznie dla głów państw komunistycznych. ZiŁ-111 był następcą modelu ZiS-110. Nadwozie ZiŁa-111 w stylu „aerokosmicznym” nawiązywało swoim wyglądem do amerykańskiej mody samochodowej połowy lat 50. Szczególne podobieństwo wykazywało zwłaszcza do modeli Packarda z lat 1955–1956 (w celu zapoznania się ze światowymi trendami władze radzieckie zakupiły kilka modeli samochodów amerykańskich, m.in. Packard „Carribean Convertible” i Packard „Patrician” z 1956 roku). W roku

1962 samochód przeszedł zgodnie z ówczesną modą amerykańską lifting nadwozia. Zmodyfikowany model, produkowany od grudnia 1962 roku, oznaczono jako 111G (ros. 111Г). Pas przedni nawiązywał do cadillaców z lat 1961–1962, zaś tylny (szczególnie podwójne światła) do samochodów „Mercury” z lat 60.

Ten model miał swoją wersję kabrioletu, ZiŁ-111D, zbudowaną w liczbie zaledwie 11 sztuk. Posiadały one wiele udogodnień, niespotykanych wewschodnioeuropejskich samochodach jeszcze przez wiele lat, m.in: automatyczną skrzynię biegów, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, automatycznie składany dach i wysuwaną antenę radia, skórzane fotele i wiele innych. Do Polski trafiły dwa kabriolety ZiŁ-111D. Używał ich głównie I sekretarz KC PZPR Edward Gierek, ale również papież Jan Paweł II podczas pierwszych pielgrzymek do kraju.

Do zbiorów Muzeum limuzyna (nr nadwozia 0085) trafiła w 2002 roku, po likwidacji Centrum Szkolenia Czołgowo-Samochodowego w Pile.

Tekst: MBP / MWP.

Fot. K. Chrzan / MBP.

Skip to content