Ubiór polowy lotnika Wojska Polskiego 1939

Pilotka wykonana ze skóry koloru brązowego. Główka czapki zszyta z sześciu klinów z wydłużonymi częściami bocznymi (rodzaj nauszników) Na górnej części czapki naszyty pasek skórzany. Na nausznikach naszyte dwa koła z otworem po środku (w otwór wciągnięta gumka). W te koła wkładano słuchawki. Czapka podszyta brązowym kożuszkiem Na nausznikach od strony wewnętrznej wycięte dwa okrągłe otwory. Pod brodą dwa paski ze strzemiączkami służące do zapinania czapki pod brodą.
Okulary lotnicze -szkła okularów wykonane z przezroczystego szkła w oprawie z aluminium na podkładce gumowej. Okulary w części nosowej połączone ruchomą ramką na której napis „Zetes”. Do szkieł przymocowana taśma gumowa z metalową przesuwką służąca do mocowania okularów na głowie.
Kombinezon jednoczęściowy ze skóry koloru brązowego podszyty brązowym futrem. Kołnierz wysoko, wykładany zapinany z boku z futra koloru ciemnobrązowego. Kombinezon z przodu zapinany na zamek błyskawiczny zachodzący na prawą nogawkę. Z boku kombinezonu pionowe rozcięcia umożliwiające dostęp do kieszeni munduru zapinane zamkami błyskawicznymi. Rękawy u dołu mają pionowe rozcięcia zapinane suwakami błyskawicznymi. Na prawej pole przyszyta metka fabryczna „Wytwórnia Balonów i Spadochronów /W Legionowie”. Z lewej strony wewnętrzna kieszeń zamykana na zatrzask, Na lewej nogawce kieszeń z klapką zapinaną na guzik. Na prawej nogawce nad kolanem wpuszczana kieszeń z klapką zapinaną na guzik – zapięcie kryte. W dołu nogawek kombinezonu od strony wewnętrznej pionowe rozcięcia zapinane zamkami błyskawicznymi. Na prawej pole od wewnątrz metka fabryczna „Wytwórnia Balonów i Spadochronów /W Legionowie”. Z lewej strony wewnętrzna kieszeń zamykana na zatrzask. W stanie od wewnątrz przyszyte dwa gumowe ściągacze z karabińczykami i kółkami regulujące obwód w stanie kombinezonu. Cały kombinezon podszyty baranim futrem koloru ciemnobrązowego.
Pokrowiec na spadochron plecowy z szelkami wykonany z brezentu koloru khaki naciągnięty na metalowy stelaż mający formę prostokątną. W tylniej części przykrywa zapinana czterema zatrzaskami. Pod nią trzy bolce przez które przechodzi stalowa linka. Na tylniej części wzdłuż zatrzasków naszyta metka fabryczna koloru brązowego z napisem: „znak firmowy Spadochron /plecowy nr/Polski Irvin/Wytwórnia Balonów i Spadochronów/w Legionowie/Nr fabr./3083/Data/Wykonania/18.4.39”. W dolnej części pokrowca kieszonka z napisem „Kieszonka/Do/Karty Kontrolnej” Na kieszonce żółta kartka kontrolna z napisem „3083/Plecowy/29 esk.Tow.” [ 29 Eskadra Towarzysząca 2. Pułku Lotniczego w Krakowie], w środku kartki data i podpis przewijającego „16.VIII/Górecki”. W części plecowej szelki białe, parciane. Na lewej szelce w górnej części metalowy prostokątny uchwyt połączony z metalową linką, która uwalniała spadochron. Na szelkach naszyta metka firmowa z napisem „Polski Irvin/Wytwórnia Balonów i Spadochronów w Legionowie”.
Trzewiki z czarnej skóry sznurowane z przodu.
W kieszeni rękawice lotnicze, skórzane na futrze.
Wytwórnia Balonów i Spadochronów w Legionowie powstała w 1920 roku w Poznaniu jako Centralne Zakłady Aeronautyczne. Pod konie 1920 roku zostały przeniesione do Legionowa (Jabłonnej). W 1924 roku zmieniły nazwę na Centralny Zakład Balonowy. Produkowano głównie różnego rodzaju balony. Od 1929 roku zakłady noszą nazwę Wojskowa Wytwórnia Balonowa wytwarza balony i spadochrony „Polski Irvin” na licencji firmy Irvin Air Chute Co., namioty i hangary samolotowe. W 1936 roku zmieniono znowu nazwę zakładów na Wytwórnia Balonów i Spadochronów i rozszerzono asortyment produkowanych przedmiotów wyposażenia lotnictwa. Oprócz spadochronów, balonów, namiotów, hangarów lotniczych, ekwipunek lotniczy (kominiarki, kaski, kombinezony lotnicze letnie i zimowe, rękawice, buty futrzane, teczki dla personelu lotniczego), płachty brezentowe do napełniania balonów. Osłony- ocieplacze silników samolotowych, pneumatyczne łodzie brezentowe dla saperów, ubrania dla nurków.

Iwonna Sobierajska

Skip to content