Samolot transportowy AN-2P

Samolot An-2 został skonstruowany w ZSRR w drugiej połowie lat 40. Pierwszy lot prototypu odbył się w sierpniu 1947 r. Dwa lata później rozpoczęto ich produkcję wielkoseryjną. Stosowano je jako maszyny wielozadaniowe: transportowe (służące do przewozu ludzi i ładunku oraz do szkolenia skoczków spadochronowych), pasażerskie, patrolowe i ratownictwa morskiego.
W Polsce pierwsze An-2 produkcji radzieckiej dostarczono do jednostek lotnictwa transportowego w 1955 r. Od 1960 r. samoloty tego typu produkowano w Polsce na licencji, w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Do końca 1979 r. zakłady te opuściło ponad 9300 maszyn An-2 różnych wersji.
W muzeum eksponowany jest samolot w wersji pasażerskiej An-2P, przystosowanej do przewozu 12 osób.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne: załoga – 3; silnik – gwiazdowy, tłokowy ASz-62IR o mocy 1000 KM; maks. masa startowa – 5500 kg; ładunek o masie 1500 kg lub 12-14 osób; prędkość maks. – 253 km/h; pułap – 4400 m; zasięg – 900 km.

Sławomir Błażewicz

Skip to content