Jeden z najsłynniejszych samolotów bojowych z lat II wojny światowej. Skonstruowany i produkowany seryjnie w ZSRR od 1941 r. Wytwarzanie Ił-2 zakończono kilka lat po wojnie. W sumie zbudowano około 36000 tych maszyn. Początkowe wersje zostały zastąpione w 1942 r. przez samoloty Ił-2m3 o dwuosobowej załodze, z silnikami o większej mocy oraz o wzmocnionym uzbrojeniu.
Samoloty Ił-2m3 stanowiły uzbrojenie czterech polskich pułków lotnictwa szturmowego walczących wiosną 1945 r. na froncie wschodnim. 1 maja 1945 r. w polskim lotnictwie było 158 Ił-2m3. Od 1949 r. samoloty Ił-2m3 zaczęto stopniowo wycofywać ze służby w lotnictwie polskim, zastępując je nowocześniejszymi samolotami szturmowymi Ił-10.
Eksponowany w muzeum samolot był użytkowany w 3. pułku lotnictwa szturmowego.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
załoga – 2; silnik – tłokowy AM-38F o mocy 1750 KM;
masa całkowita maks. – 5873 kg;
prędkość maks. – 410 km/h;
zasięg maks. – 765 km;
uzbrojenie – 2 działka WJa kal. 23 mm, 2 km SzKAS kal. 7,62 mm, 1 nkm UBT kal. 12,7 mm, 600 kg bomb lub 4 niekierowane pociski rakietowe RS-132.
Sławomir Błażewicz