Samolot myśliwsko bombowy produkcji ZSRR. Następca Su – 17 skonstruowany w biurze OKB Pawła Osipowicza Suchoja w latach siedemdziesiątych XX wieku. M4 jest to oznaczenie samolotu produkowanego w ZSRR na eksport. Znajdowały się na wyposażeniu lotnictwa Afganistanu, Angoli, Czechosłowacji, Iraku, Jemenu, NRD, Polski, Syrii i Wietnamu.
Samolot jest zbudowany w układzie średniopłata z płytowym usterzeniem poziomym i skośnym pionowym. Skrzydła są dwudzielne, zewnętrzna część ma zmienny kąt skosu. Wlot powietrza do silnika czołowy,przysłonięty stożkowym kołpakiem.
Su-22M4 posiada dziesięć punktów mocowania uzbrojenia z czego cztery podkadłubowe i sześć podskrzydłowych dające całkowity udźwig 4000kg. Część z samolotów przystosowano do przenoszenia zasobnika KKR-1 i KK-1T.
Od roku 1988 bazowały na lotnisku w Mirosławcu następnie weszły w skład 8 eskadry lotnictwa taktycznego wchodzącej w składzie 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego. Prezentowany samolot eksploatowano do 2005, latał na nim dowódca eskadry pułkownik Piotr Tusza.
Dane Techniczne:
Rozpietość minimalna: 10,02 m.
Rozpietość maksymalna: 13,65 m.
Wysokość: 5,13 m.
Masa własna: 10640 kg.
Masa startowa maksymalna: 19500 kg.
Masa podwieszanego uzbrojenia: 4000 kg.
Prędkość maksymalna na dużej wysokości: 1850 km/h.
Prędkość maksymalna na małej wysokości: 1350 km/h.
Zasięg na małej wysokości z 1000 kg uzbrojenia: 1400 km.
Zasięg na dużej wysokości z 1000 kg uzbrojenia: 2300 km.
Sławomir Błażewicz