Pamiątką ukazującą drogę Polaków do wojska polskiego tworzonego po klęsce wrześniowej 1939 roku jest papierośnica należąca do kpt. pil. Feliksa Kuleszy.
Papierośnica wykonana ze srebrna o długości 11 cm i szerokości 7,2 cm. Na zewnętrznej stronie wieka inicjały „FK” – Felis Kulesza. Dokoła nich motyw roślinny. Papierośnica zamykana na zatrzask. We wnętrzu żółtego koloru dwie gumki do przytrzymywania papierosów. W środku na obu stronach próby srebra „HG” i „24” W środku wypisane ołówkiem chemicznym nazwy miejsc w których przebywał po wybuchu wojny właściciel. Na jednej stronie: „1.9.1939/Raduci/Foksami-Roman/-Braila-Babadag-/-Tulcea-Constanza-/-Bucuresti-Balcic-/-Stambuł-Malta-/Marseille-Lyon-Millan/Algerec-Vendres-Oran/Sidi-Chami-Vcilmy/Oudjda-Meknes/Casablanca” Na drugiej stronie: „Gibraltar/Liverpool/Gloucester/Cheltnham/Blackpool/Kirkham/Herefoza” Wymienione miejscowości położone na terenie Rumunii, Bułgarii, Turcji, Malty, Francji, Algierii, Maroka, Gibraltaru, Wielkiej Brytanii pokazują drogę jaką przebył Feliks Kulesza z Polski na Zachód.
Kapitan pilot Feliks Leon Kulesza (20.02.1903-25.10.1941) Od 1920 roku w Wojsku Polskim W 1939 roku był dowódcą eskadry transportowej Wojskowego Ośrodka Spadochronowego w Bydgoszczy. Następnie przedostał się na zachód. W styczniu 1941 roku rozpoczął służbę w lotnictwie transportowym w Takoradi. Podczas lotu transportowego ze względu na złe warunki atmosferyczne jego Hurricane odłączył się od konwoju i po wyczerpaniu paliwa rozbił się w buszu k. wioski Gbongbon na południe od Oshogbo w Nigerii.
Papierośnica została ofiarowana w 1988 roku przez syna Andrzeja Kuleszę.
Michał Pacut