Motocykl Sokół 600 RTM 211

Motocykl Sokół 600 RTM 211 został zaprojektowany przez pracowników Działu Motocykli Państwowych Zakładów Inżynierii pod kierunkiem inż. Tadeusza Rudawskiego. Na rynek cywilny pierwsze egzemplarze trafiły w drugiej połowie 1935 roku. Produkowany był wersji solo lub z wózkiem bocznym. Napędzany silnikiem czterosuwowym, jednocylindrowym, dolnozaworowym. W konstrukcji pojazdu zastosowano kilka oryginalnych rozwiązań technicznych: m. in. smarowanie obiegowe, zawieszenie silnika na tulejach gumowo stalowych, skrzynię biegów będącą osobnym podzespołem umieszczonym w bloku silnika. Rozwiązanie powyższe zostały następnie opatentowane. Ponadto wymienne koła demontowano bez bębnów hamulcowych. Zastosowano również wymienne 3 rodzaje sprężyn do siodełka zależne od ciężaru kierowcy i pasażera. W celu wydłużenia żywotności łańcucha napędowego pracował on w osłonie ponadto zastosowano smarowanie kropelkowe tego elementu. Niemalże wszystkie elementy pojazdu były krajowej produkcji, z importu pochodziły łożyska, gaźniki i prądnice. Do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano około 1400 egzemplarzy. Pojazd był produkowany zarówno na rynek cywilny jak i dla potrzeb armii. Używany we wszystkich rodzajach broni i służb. Pojazd był bardzo udaną konstrukcją charakteryzującą się duża niezawodnością i dobrymi właściwościami terenowymi. Motocykl uczestniczył w licznych rajdach, jednym ze sportowych osiągnięć tej konstrukcji był wjazd dwóch Sokołów 600 i Sokoła 200 na Kasprowy Wierch. W czerwcu 1939 roku cena motocykla wynosiła 2300 zł; kosza 750 zł.
Eksponat podarowany w 1996 r. przez Zakłady Piwowarskie w Żywcu za pośrednictwem Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych.

Dane techniczne:
Średnica cylindra: 83 mm
Skok tłoka: 106 mm
Pojemność skokowa: 575 cm ³
Stopień sprężania: 4,6:1
Moc 15 KM przy 3900 obr./min
Sprzęgło mokre wielotarczowe
Skrzynia biegów o trzech przełożeniach sterowana ręcznie lub nożnie
Rama rurowa podwójna zamknięta
Zawieszenie przednie widelec trapezowy z amortyzatorami skoku i kierunku, tylne sztywne
ogumienie 4,00*19″ Polska Opona Stomil
Długość: 2160 mm
Szerokość: 780 mm
Wysokość: 1000 mm
Rozstaw osi: 1430 mm
Masa własna: 164 kg
Masa wózka: 85 kg
Szybkość maksymalna: 110 kg/h
Zużycie paliwa: 4l/100 km; z wózkiem: 5,6 l/100 km

Michał Pacut

Skip to content