Ładownica jazdy najprawdopodobniej używana przez chorągwie jazdy polskiej autoramentu narodowego. Wykonana w formie skrzynki obszytej tkaniną bądź skórą. Skrzynka wykonana w kształcie prostopadłościanu lekko wygiętego, najczęściej z drzewa liściastego. Poza rolą użytkową jako pojemnik na patrony – zawinięta porcja czarnego prochu w papierową tulejkę wraz z kulą – ładownice stanowiły element ozdobny wyposażenia oraz identyfikacyjny oddziałów.
Ładownica obita aksamitem jasnozielonym, z bogatym haftem srebrnym na grzbiecie i po bokach. Pokrywa zamykająca wykonana z blachy stalowej, wokół krawędzi umieszczono ozdobny 5 mm pasek z motywem roślinnym. Liście wykonane ze srebra dodatkowo część z nich emalią koloru niebieskiego bądź zielonego. Centralnie na środku blachy umieszczono monogram IGSN wykonany niebieską emalią. Do ładownicy przymocowany pas składający się z pięciu mosiężnych łańcuszków, które zostały spięte sześcioma klamrami ozdobionymi w stylu takim samym jak blacha. W ładownicy wykonano 11 otworów na patrony.
[b]Dane techniczne:[/b]
Wysokość – 8 cm
Szerokość – 23 cm
Głębokość – 3,5 cm
Jarosław Godlewski