Kask (hauba) lotnicza wzór 1938 składa się z dwóch części – twardego czerepu i przymocowanej do niego pilotki. Czerep wykonany z usztywnionej juty obciągniętej brązowa skórą. Z przodu przyszyty pasek z brązowej skóry sięgający swoimi końcami do brzegów pilotki. Z tyłu przymocowany rodzaj usztywnionego karczka obciągniętego brązową skóra. Z tyłu na czerepie cztery otwory wentylacyjne wykończone metalowymi oczkami oraz przymocowane dwa metalowe haczyki służące do zaczepiania okularów i maski tlenowej. Do tego twardego czerepu przymocowana pilotka z e skóry z wierzchu brązowej od spodu jasnobrązowej. Wewnętrzna warstwa pilotki tworząca wyłożenie czerepu wykonana jest z jasnobrązowej skóry w formie wycinków połączonych ze sobą rzemieniem. Z lewej strony pilotki pasek z metalową sprzączką. Z prawej strony podbródek podszyty futrem. W podbródku otwór na laryngofon przykryty od wewnątrz skórzaną klapką zapinaną na metalowy zatrzask. Na klapce skórzana szlufka, przez którą przełożony pasek znajdujący się z lewej strony pilotki. Koniec z prawej strony pilotki zakończony paskiem, który zapinana się na klamerki znajdujące się z lewej strony. Z obu stron pilotki otwory na słuchawki, od wewnątrz naszyty krążek z brązowej gumy, od zewnątrz otwory przykryte metalowymi przykrywkami pomalowanymi na kolor brązowy. W tylniej części pilotki uchwyt (pasek skórzany) zapinany na zatrzask służący do przytrzymywania sznurów słuchawek i laryngofonu. W tylniej części, od strony wewnętrznej przyszyta metka wytwórni na czarnym materiale żółtymi nimi maszynowo wyhaftowano „WYTWÓRNIA BALONÓW/I SPADOCHRONÓW/W LEGIONOWIE” i na żółtym tle stempel „58” (rozmiar kasku, które produkowano w sześciu rozmiarach) Z przodu od strony wewnętrznej napis piórem „KUCZAK”.
Kaski – hauby lotnicze używane były przez załogi samolotów bombowych m.in. „Łosi”. Podobne kaski wykonywano dla broni pancernej.
Iwonna Sobierajska