ZIMA W MIEŚCIE

Oferta lekcji muzealnych w Muzeum Wojska Polskiego - 2025
2025

Serdecznie zapraszamy do udziału w ciekawych lekcjach muzealnych organizowanych przez Muzeum Wojska Polskiego na terenie Cytadeli Warszawskiej. Zajęcia odbywają się w historycznym budynku, w którym mieści się obecnie Centrum Edukacji Historyczno-Patriotycznej.
To wyjątkowa okazja, by zetknąć się z żywą historią, uczestnicząc w zajęciach prowadzonych przez doświadczonych muzealników z wykorzystaniem historycznego uzbrojenia, umundurowania oraz ich replik.

Szczegóły organizacyjne:

  1. Miejsce: Cytadela Warszawska, Centrum Edukacji Historyczno-Patriotycznej MWP, ul. Dymińska 13. Warszawa
  2. Czas trwania zajęć: 90 minut
  3. Grupy: do 30 uczestników (uczniowie szkół podstawowych)
  4. Cena zajęć: 400 zł
  5. Kontakt: E-mail:rezerwacja@muzeumwp.pl
  6. Telefon: 261 877 014
  7.  

Co jest w żołnierskim plecaku?

Podczas tych zajęć uczestnicy przeniosą się w czasy II wojny światowej i nie tylko, aby poznać codzienne życie polskich żołnierzy przez pryzmat zawartości ich plecaka. Praktyczne podejście pozwala nie tylko zgłębić historię, ale także zrozumieć wyzwania logistyczne i potrzeby bojowe tamtych czasów.

 

Program zajęć:
 
Dla wszystkich uczestników: 

Prezentacja wyposażenia: Przedstawienie kluczowych elementów ekwipunku polskiego żołnierza – od chlebaka po menażkę.
Analiza praktyczności: Omówienie zastosowania i znaczenia każdego elementu wyposażenia podczas działań wojennych.
Interaktywne kompletowanie plecaka: Uczestnicy sami wybierają przedmioty, które według nich byłyby niezbędne żołnierzowi – a następnie konfrontują swoje wybory z historyczną rzeczywistością.

Dla młodszych uczestników:

Zabawa edukacyjna „Co w plecaku znajdziesz?” – odkrywanie funkcji poszczególnych przedmiotów.
Elementy integracyjne: wspólne układanie plecaka żołnierskiego.

Dla starszych uczniów:

Szczegółowa analiza wpływu sytuacji frontowej na wyposażenie i potrzeby żołnierzy.
Dyskusja o logistyce wojskowej i wyzwaniach zaopatrzenia jednostek w czasie II wojny światowej.
Refleksja nad współczesnymi analogiami – jakie elementy plecaka żołnierskiego pozostały niezmienione?

Wartość edukacyjna:

Zgłębianie historii przez codzienne doświadczenia żołnierzy.
Rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia i refleksji nad praktycznym zastosowaniem wiedzy historycznej.
Zrozumienie znaczenia innowacji i zmian w wyposażeniu wojskowym.

Nie tylko hełm – wojskowe nakrycia głowy

Co żołnierz nosi na głowie? Czy hełmy były wygodne? Jak ich konstrukcja zmieniała się na przestrzeni dziejów i jakie miały zastosowanie? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas inspirujących zajęć w Muzeum Wojska Polskiego.
 
Program zajęć:
 
Dla młodszych uczestników:

Poznanie różnych rodzajów wojskowych nakryć głowy od średniowiecznych po współczesne hełmy.
Przymierzanie drobiazgowo odwzorowanych rekonstrukcji hełmów i czapek żołnierskich używanych na przestrzeni ponad tysiąca lat polskiej historii.
Dyskusja o wygodzie, wadach i zaletach różnych rodzajów nakryć głowy.
Interaktywne elementy: Porównanie materiałów wykorzystywanych w różnych epokach do produkcji hełmów.
Zastanowienie się nad znaczeniem ochrony głowy w czasie działań wojennych.

Dla starszych uczniów:
Śledzenie przyczyn zmian w budowie, wyglądzie i zastosowaniu wojskowych nakryć głowy.
Analiza zmian w konstrukcji nakryć głowy żołnierzy na przestrzeni dziejów.
Powiązania między rozwojem techniki wojskowej a budową hełmów i innych elementów wyposażenia ochronnego.
Omówienie roli technologii w kształtowaniu wojskowych nakryć głowy.
Dyskusja o wpływie ekonomii i obyczajów na wygląd i zastosowanie nakryć głowy w różnych epokach.

Dlaczego warto uczestniczyć?

Zajęcia w wyjątkowy sposób łączą historię, naukę i doświadczenia praktyczne, umożliwiając uczestnikom aktywne zaangażowanie i lepsze zrozumienie zmian na polu walki. Dzięki podejściu opartemu na działaniu  i ograniczeniu specjalistycznej terminologii każdy uczestnik znajdzie coś interesującego dla siebie.

Jak zostać rycerzem?

Czy każdy mógł zostać rycerzem? Kim był paź? Jakie zadania miał giermek? Odpowiedzi na te pytania odkryjemy podczas lekcji, które w przystępny sposób wprowadzają dzieci w czasy średniowiecza i przybliżą tajniki rycerskiego życia.
 
Program zajęć:
Dla młodszych uczestników:

Opowiemy o życiu na królewskim dworze i rolach paziów oraz giermków.

Wspólnie odpowiemy na pytania:

Czy każdy mógł zostać rycerzem? Jakie umiejętności musiał zdobyć przyszły rycerz?
Dzieci przymierzą repliki uzbrojenia i wyposażenia średniowiecznych wojowników.
Uroczyste pasowanie na rycerza jako finał zajęć.

 

Dla starszych uczniów:

Szczegółowa analiza średniowiecznej sztuki wojennej.
Zgłębianie przemian w technologii broni i taktykach wojennych, jakie dokonały się od czasów Mieszka I aż do panowania ostatnich Jagiellonów.
Dyskusja na temat znaczenia etosu rycerskiego oraz wpływu religii na życie wojowników.
Przymierzanie elementów historycznego uzbrojenia i omówienie ich funkcji.
Śledzenie wpływów średniowiecznego rycerstwa na współczesny ceremoniał wojskowy.

Interaktywne podejście:

Zajęcia łączą edukację z zabawą, zachęcając uczestników do aktywnego udziału i samodzielnego odkrywania historii rycerstwa. W atmosferze pełnej odkryć dzieci i młodzież poznają życie rycerzy  od strony codziennej i wojennej.

First to Fight – umundurowanie i broń żołnierzy II wojny światowej

Dlaczego żołnierze nosili nieśmiertelniki? Co żołnierz nosił w chlebaku? Jakie symbole wojskowe były używane przez polskie jednostki na frontach II wojny światowej? Te i inne zagadnienia będą tematem zajęć poświęconych polskim formacjom wojskowym  z czasów II wojny światowej.
 
Program zajęć:
 
Zajęcia obejmują: 
Przymierzanie replik mundurów wojskowych.

Prezentację działania i zastosowania elementów wyposażenia bojowego.
Rozpoznawanie symboli wojskowych używanych przez polskie formacje z czasów II wojny światowej.

 

Wartość edukacyjna:

Przybliżenie postaw patriotycznych.
Refleksja nad wartościami towarzyszącymi żołnierzom w walce o niepodległość.
Pogłębienie wiedzy o historii wojskowości Polski.

Skip to content