Nowa siedziba Muzeum Wojska Polskiego w Cytadeli Warszawskiej

Edukacja - oferta lekcji muzealnych w Muzeum Wojska Polskiego - 2025

Serdecznie zapraszamy do udziału w porywających lekcjach muzealnych organizowanych przez Muzeum Wojska Polskiego na terenie Cytadeli Warszawskiej. Zajęcia odbywają się w historycznym budynku, w którym mieści się obecnie Centrum Edukacji Historyczno-Patriotycznej.
To wyjątkowa okazja, by zetknąć się z żywą historią, uczestnicząc w zajęciach prowadzonych przez doświadczonych muzealników z wykorzystaniem historycznego uzbrojenia, umundurowania oraz ich replik.

Szczegóły organizacyjne:

  1. Miejsce: Cytadela Warszawska, Centrum Edukacji Historyczno-Patriotycznej MWP, budynek nr 5 (wejście bramą Nowomiejską, od Muzeum Katyńskiego)
  2. Grupy: do 30 uczestników (uczniowie szkół podstawowych)
  3. Cena zajęć: 400 zł
  4. Terminy: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku o godz. 10:00 oraz 12:30
  5. Kontakt: 
  6. E-mail: edukacja@muzeumwp.pl
  7. Telefon: 261 878 068

Przedszkole i szkoła podstawowa 1-3

Zajęcia są adresowane do dzieci od 6. roku życia. Łączą pogadankę edukacyjną z prezentacją eksponatów i przymierzaniem rekonstrukcji. 
Czas ich trwania  – od 60 do 90 minut.

Co żołnierz nosi na głowie? Ile ważył hełm rycerza? Czy był wygodny? Tych rzeczy przedszkolaki i uczniowie dowiedzą się w naszym Muzeum. Uczestnicy zajęć, oglądając różne hełmy, kaski i czapki, jakich używali na przestrzeni wieków wojownicy i żołnierze, poznają, poprzez zabawę, ich nazwy, zalety i wady. Każde z dzieci może przez chwilę poczuć się jak rycerz Jagiełły, husarz króla Jana III lub polski ułan przymierzając hełm, szyszak i inne nakrycia głowy używane przez żołnierzy.

Czas trwania zajęć: ok. 60 min.

Na zajęciach uczniowie mają szanse pogłębić wiedzę na temat średniowiecznej sztuki wojennej. Uczestnicy poznają przemiany w taktyce wojskowej i technologii broni jakie dokonały się od czasów Mieszka I, aż do panowania pierwszych Jagiellonów. Prowadzący skupia się nie tylko na stronie technicznej średniowiecznego pola walki, ale także porusza kwestie obyczajowe oraz rolę religii w rycerskim świecie. Przymierzając elementy uzbrojenia rycerskiego, młodzież może w praktyce poznać ich funkcje i najważniejsze cechy. Prześledzi także ślady przeszłości we współczesnym ceremoniale wojskowym.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min

Wyobraź sobie, że jesteś żołnierzem. Jak sądzisz, co powinien zawierać Twój plecak? Jakie przedmioty będą Ci potrzebne? Na zajęciach odkryjecie, co znajdowało się w plecakach żołnierzy idących na front w czasie I i II wojny światowej. W formie zabawy będziecie mieli okazję skompletować rzeczy, które powinny się znaleźć w waszym plecaku lub chlebaku, gdy wyruszacie z domu na wyprawę.

Czas trwania zajęć: ok. 60 min.

Szkoła podstawowa 4-6

Zajęcia są adresowane do uczniów klas 4-6 szkół podstawowych. Mają charakter pogadanki edukacyjnej połączonej z prezentacją eksponatów i przymierzaniem rekonstrukcji. Poziom lekcji jest dostosowany do wieku i wiedzy uczniów.
Czas trwania zajęć – od 70 do 90 minut.

Co żołnierz nosi na głowie? Ile ważył hełm rycerza, a ile współczesnego żołnierza? Dlaczego zmieniały się nakrycia głowy żołnierzy? Tego oraz wielu innych rzeczy uczniowie dowiedzą się na zajęciach w Muzeum Wojska Polskiego. Ich uczestnicy obejrzą rycerskie i żołnierskie hełmy, kaski i czapki. Dowiedzą się skąd pochodzą ich dziwne i śmieszne nazwy. Każde z dzieci może przez chwilę poczuje się jak rycerz Jagiełły, husarz króla Jana III lub polski ułan przymierzając hełm, szyszak i inne nakrycia głowy używane przez polskich żołnierzy w dziejach aż po XXI w.

Czas trwania zajęć: (w zależności od wieku uczestników) od 75 do 90 min.

Na zajęciach uczniowie mają szanse pogłębić wiedzę na temat średniowiecznej sztuki wojennej. Uczestnicy poznają przemiany w taktyce wojskowej i technologii broni jakie dokonały się od czasów Mieszka I, aż do panowania pierwszych Jagiellonów. Prowadzący skupia się nie tylko na stronie technicznej średniowiecznego pola walki, ale także porusza kwestie obyczajowe oraz rolę religii w rycerskim świecie. Przymierzając elementy uzbrojenia rycerskiego, młodzież może w praktyce poznać ich funkcje i najważniejsze cechy. Prześledzi także ślady przeszłości we współczesnym ceremoniale wojskowym.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min

Wyobraź sobie że idziesz na wojnę. Co byś ze sobą zabrał? Jakie przedmioty ułatwiają przeżycie na polu walki i umilają żołnierzowi czas? Uczestnicy wspólnie z prowadzącym odkrywają zawartość plecaka żołnierza i zastanawiają się nad przeznaczeniem poszczególnych przedmiotów. Inspirując się wystawą muzealną uczniowie porównają wyposażenie żołnierza wczoraj i dziś.

Czas trwania zajęć: ok. 70 min

W czasie zajęć uczniowie dowiedzą się jak konflikt polsko-niemiecki przerodził się w wojnę światową. Poznają umundurowanie i oporządzenie żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej. Młodzież prześledzi również przemiany w uzbrojeniu i poznaje ich przyczyny. Biorąc do ręki eksponaty ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego uczestnicy zajęć poczują związek z przeszłością, tak jakby sami uczestniczyli w wydarzeniach sprzed 70 lat.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min.

Szkoła podstawowa 7-8

Zajęcia są adresowane do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych. Mają charakter pogadanki edukacyjnej połączonej z prezentacją eksponatów i przymierzaniem rekonstrukcji lub oprowadzania po ekspozycji w ciekawy i przystępny sposób. Ich celem jest rozszerzenie i uzupełnienie wiedzy szkolnej oraz pogłębienie zainteresowań uczniów historią. Czas trwania – ok. 90 minut.

Od kiedy ludzie używali osłon głowy? Kiedy się pojawiły się pierwsze hełmy i z czego były wykonane? Jaki jest zachowany najstarszy polski hełm? Podążymy tropem historii, śledząc zmiany wojskowych nakryć głowy i spróbujemy odpowiedzieć, jak – wraz ze zmianami w sztuce wojennej – zmieniały się ich wygląd i funkcja. W trakcie zajęć młodzież będzie mogła się sama przekonać się o wadach i zaletach hełmów, szyszaka czy rogatywki przymierzając wybrane eksponaty.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min.

W czasie zajęć uczniowie dowiedzą się jak konflikt polsko-niemiecki przerodził się w wojnę światową. Poznają umundurowanie i oporządzenie żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej. Młodzież prześledzi również przemiany w uzbrojeniu i poznaje ich przyczyny. Biorąc do ręki eksponaty ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego uczestnicy zajęć poczują związek z przeszłością, tak jakby sami uczestniczyli w wydarzeniach sprzed 70 lat.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min.

Szkoły ponadpodstawowe

Zajęcia są adresowane do uczniów liceów, szkół zasadniczych i techników. Mają charakter pogadanki edukacyjnej połączonej z prezentacją eksponatów i przymierzaniem rekonstrukcji. Ich celem jest rozszerzenie i uzupełnienie wiedzy szkolnej oraz pogłębienie zainteresowań uczniów historią. Czas trwania – ok. 90 minut.

Od kiedy ludzie używali osłon głowy? Kiedy się pojawiły się pierwsze hełmy i z czego były wykonane? Jaki jest zachowany najstarszy polski hełm? Podążymy tropem historii, śledząc zmiany wojskowych nakryć głowy i spróbujemy odpowiedzieć, jak – wraz ze zmianami w sztuce wojennej – zmieniały się ich wygląd i funkcja. W trakcie zajęć młodzież będzie mogła się sama przekonać się o wadach i zaletach hełmów, szyszaka czy rogatywki przymierzając wybrane eksponaty.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min.

W czasie zajęć uczniowie dowiedzą się jak konflikt polsko-niemiecki przerodził się w wojnę światową. Poznają umundurowanie i oporządzenie żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej. Młodzież prześledzi również przemiany w uzbrojeniu i poznaje ich przyczyny. Biorąc do ręki eksponaty ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego uczestnicy zajęć poczują związek z przeszłością, tak jakby sami uczestniczyli w wydarzeniach sprzed 70 lat.

Czas trwania zajęć: ok. 90 min.

Skip to content